Sokan vannak abban a fázisban, amikor már egyértelmű, hogy vállalkozást szeretnének, de azt még nem tudják, hogy pontosan mit. Ekkor általában végigjárnak egy csomó ötletgyűjteményt, és abból próbálják kimazsolázni, hogy merre is induljanak. Ez így eléggé vaktában lövöldözés – nem biztos, hogy megtalálod azt a nyerő ötletet, amiből fel tudsz építeni egy jól menő vállalkozást. Ötletgyűjtés előtt menj végig az alábbiakon.
Önmagában semmit nem ér
Valószínűleg hallottad már többször is, hogy az ötlet önmagában semmit nem ér, ha nem valósítják meg. Bár van olyan ember, akinek egy jókor érkező ötlet segíthet átlendülni, de ez a ritkább eset. Sokkal gyakoribb a túl sok ötlet. Az tudja leginkább, hogy önmagukban az ötletek semmit sem érnek, akinek a rengeteg van, mégsem lesz belőlük soha semmi. 😀
De van egy ennél sokkal fontosabb dolog:
NEKED nem biztos, hogy bármit is ér
A „legjobb” ötlet is tévút, ha az Neked nem passzol. Mert vagy nem fogod tudni végigvinni, vagy lehet, hogy meg is valósítod hatalmas erőfeszítésekkel és mégsem fogod élvezni.
A legtöbben ott hibázzák el, hogy csak a külső szempontokat veszik figyelembe:
- van-e kereslet,
- növekvő piaca van-e,
- mennyit lehet vele keresni,
- vagy éppen mennyire hangzik jól (pl. gépészeti alkatrészeket árulni, vagy matekot oktatni nem olyan menő, mint egy kézműves pékséget nyitni…),
- és ilyesmik…
Persze ezeket is szem előtt kell tartani, de a legfontosabb tényezőt ki szokták felejteni a képletből.
A vállalkozásod agya, szíve, központja Te vagy. Önmagában nincs olyan, hogy jó ötlet. Ez olyan, mintha akarnál venni egy jó ruhát. Hogyan adjon Neked bárki jót, mikor azt sem tudja, ki vagy, mire kell, milyen színt szeretsz, mekkora vagy stb. Ugyanez a vállalkozási ötletekkel is igaz: van olyan, ami Neked jó, másnak meg nem. Pl. ha egy olyan ember nyit kézműves pékséget, aki nem szereti az embereket, nem tud többfelé figyelni, és egész életében mondjuk fejlesztőként dolgozott – hát az már nem lesz olyan menő. 😀 Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv pont ezen a fázison vezet végig, hogy megtaláld, amit a hétköznapokban is szeretsz majd.
Ha most tervezel vállalkozást indítani, vagy profilt váltani / bővíteni, de fogalmad nincs, hogy mibe kezdj… akkor az alábbiakat gondold végig.
Mihez értesz?
Nem az a kérdés, hogy miről van papírod (bár bizonyos tevékenységhez kell az is). Mi az a téma:
- amiben gyakorlatod is van, nem csak elméletben vagy képben,
- amihez álmodból felkeltve is hozzá tudsz szólni pár szót,
- amiről az ismerőseid meg szoktak kérdezni téged, és legtöbbször tudsz is válaszolni,
- amiről mindig tudsz valami újat mondani bárkinek,
- ismersz olyan trükköket, amit máshol még nem hallottál/olvastál,
- amiben ismered az információforrásokat, tudod minek hol kell utánanézni,
- amiben ismered a lelőhelyeket, hol lehet beszerezni a témához kacsolódó eszközöket/kellékeket,
- ismered a szakkifejezéseket.
Mindenképp ebből indulj ki, mert sok új feladatod lesz, nem lesz időd/energiád egy teljesen új témában kikupálódni, és amúgy is, gondolom nem akarsz mínuszból indulni.
Sokkal könnyebben fejleszted majd magad olyan témában, amiben megvannak az alapjaid. Ha évek gyöngyöt fűzöl, és még sosem horgásztál – akkor valószínűleg könnyebb dolgod lesz a kézműves foglalkozásokkal, mint egy horgászcucc webshoppal. Hogy mik ezel az alapok, amiben nem is tudod, hogy jó vagy? Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv pont erről szól, olvass bele, itt kérheted az első 51 oldalt ingyen.
Mi az, amit annyira szeretsz, hogy ingyen is csinálnád?
Mert egy darabig ingyen fogod. 🙂
Lesz jó pár olyan dolog, amit a vállalkozással kapcsolatban el kell végezned és szíved szerint hozzá sem nyúlnál. Ez valakinek az adminisztráció, valakinek az emberekkel való kapcsolattartás, valakinek a gép előtt üldögélés… és még sorolhatnám.
De ezeket is el kell végezni, és az emberek általában nem egy komplett hadsereggel indítanak vállalkozást, így az elején ezek nagy részét Neked kell elvégezned. (Ami később előnyödre válik, mert így legalább minden szegmensbe egy kicsit belelátsz – a későbbi alkalmazottak felvételekor, vagy külső cégek megbízásakor könnyebben felméred, hogy milyen tudás és készség szükséges a feladatok elvégzéséhez.)
Mivel úgyis lesznek nemszeretem feladatok, akkor legalább a fő tevékenység legyen a szívügyed, de minimum a hobbid – vagy valami azzal kapcsolatos.
Mi a mániád?
Ha éppen nincs „aktív” hobbid, ami eszedbe jutna, akkor gondolj bele: mit élvezel a világon a legjobban? Bármi, ami eszedbe jut, nem baj, ha hülyeségnek tűnik, sőt!
- mondták már rád, hogy ez a mániád,
- egyfolytában erről beszélsz,
- bárhonnan indul egy beszélgetés, valahogy mindig ide lyukadsz ki,
- sokszor hallod azoktól, akik ismernek: „ez már megint csinálja a…” vagy „ez már megint nyomja a hülyeségét…”,
- lehet, hogy már idegesítő módon sokat foglalkozol ezzel,
- ha ezt a valamit meglátod, hogy rosszul csinálják, mindig kiakadsz,
- mindenkitől minden alkalomra hasonló ajándékokat kapsz és örülsz neki.
Szóval ezt a mániádat kell valahogy kiélni és kihasználni. Miért?
Csak a pénzkeresés miatt, élvezet nélkül hosszútávon nem lehet vállalkozni. Ha mégis, az azt jelenti, hogy az illetőnek a cégvezetés a hobbija. 🙂 Aki csak a pénzért kezd vállalkozni, annak az egyetlen motivációja a pénz lesz. Abban a pillanatban, amikor nem jön be semmilyen összeg, vagy a várthoz képest kevesebb, akkor könnyű azonnal feladni, mivel nincs, ami előre vigyen.
Napi x óra megfeszített munkát végezni egy olyan dolog érdekében, ami nem is érdekel… ennyi erővel el is mehetsz dolgozni valahova.
Úgy legalább se a költség, se a felelősség nem a tiéd… (mondjuk a haszon meg az élmény sem).
Jobban jársz, ha olyat csinálsz, amit szeretsz – így meglesz a mindennapi motivációd. A könyv segít neked megtalálni ezt a valamit.
Hogyan akarsz dolgozni?
Gondolj bele, hogy egy adott tevékenységhez nagyrészt milyen típusú feladatok járnak. Pl. ha virtuális asszisztens leszel, akkor sokat leszel otthon egyedül. Ha masszőr leszel, akkor az fizikailag is igénybevesz. Ha kiscsoportos személyes tréningeket tartasz, akkor lehet, hogy sokat kell utaznod. Ezekről csak Te tudod eldönteni, hogy jól hangzanak-e, vagy inkább elrettentően. Tehát gondold végig ezeket a kérdéseket.
- Bírod a gép előtt ülést, vagy nem bírsz egész nap megmaradni a seggeden?
- Egyedül szeretsz inkább lenni, vagy folyamatosan igényled a társaságot?
- Írásban szeretsz kommunikálni, vagy inkább telefonban, vagy személyesen?
- Önállóan szeretsz dolgozni, vagy egy csapat tagjaként, vagy épp szeretsz „tyúkanyóskodni” egy kisebb csoport felett?
- Rendezett vagy inkább, vagy tiszta káosz?
Kikkel akarsz együtt dolgozni?
Nem a munkatársakra gondolok, hanem az ügyfelekre. Rengeteg időt fogsz velük tölteni, ha akarod, ha nem. 🙂
Ha elkezdesz foglalkozni valamivel, akkor egy idő után akár szóban, akár írásban, de egy bizonyos típusú emberrel kell majd kommunikálnod. Köztük fogsz „létezni”, akár a virtuális, akár a valódi világban. Vagy épp agyban, de mindenképp körülvesznek. Akárhogy szűrsz, mindenképp lesznek közülük szimpatikusak és kevésbé, de az elején azért ezt se felejtsd ki, és legalább a nagy baklövéseket kerüld el. Ha nem szereted a „tipikus női” környezetet, akkor például nem biztos, hogy műkörmös szalont kell nyitnod…
Jobban jársz, ha Te magad választod meg a célközönségedet és az ügyfeleidet, nem csak „majd lesz valahogy”. Ebben is segít a könyv, olvass bele.
Most már jöhetnek az ötletek!
Ha a fentieket mind végiggondoltad, valószínűleg már most tisztább a kép, még az is lehet, hogy közben rájöttél, hogy mit szeretnél. De ha még mindig el vagy akadva, akkor most már jöhetnek azok az ötletgyűjtemények. 🙂 Ezek után sokkal inkább el tudod dönteni egy ötletről, hogy Neked az megfelelő-e. Sokkal könnyebben mondod ránézésre, hogy „ez tuti nem”, így nem többszáz közül kell választanod, hanem csak azt a párat kell összehasonlítanod, ami ezen a szűrőn átment. Hajrá!
Ha vállalkozáson gondolkodsz, vagy mindenképp szintet akarsz lépni, de még nem tudod, milyen irányba indulj, akkor nagyon ajánlom Neked az Útkeresőből vállalkozó c. könyvet, amibe most bele is olvashatsz, katt ide, és kérd az első 51 oldalt ingyen! 🙂 Bármibe is kezdesz majd, a könyv segít megalapozni a leendő vállalkozásodat, hogy könnyebben menjen és jobban élvezd.