Pénz nélkül nem lehet elindítani a vállalkozást, de felépíteni igen.

Mit jelent ez?
Az egyéni vállalkozás elindítása pénzbe kerül. Az első gombnyomás ugyan ingyenes (egyéni vállalkozás esetén), és már vállalkozó is vagy, de van pár költség, ami rögtön elkezd ketyegni, és havi / évi vagy eseti jelleggel majd fizetned kell. Ez tevékenységi körtől függően nagyon változó, a pár ezer-tízezer forinttól a százmilliókig akármi lehet. Ezt fizetheted saját pénzből, pályázatból, hitelből is (ezt inkább ne, vagy NAGYON gondold meg). Ahelyett, hogy a hatalmas kezdőtőke megszerzésén gondolkodsz, inkább próbálj olyan tevékenységet keresni induláshoz, amihez nem kell akkora összeg.

DE állj meg!

Mielőtt rohannál kiváltani a vállalkozóit, még ezer dolgod van. Ezeket mind meg tudod csinálni vállalkozás nélkül, és jobban is jársz, ha még előtte elintézed őket. Persze mindig jobb, ha tájékozódsz, de az alább felsorolt dolgokhoz alapesetben nem kell tudnod, hogy mi lesz a cégformád / adózási módod és egyebek.

Vállalkozás indítás előtti teendők (akár teljesen ingyen)

Találd ki, hogy mit szeretnél

Ne csak üzleti szempontokat vegyél figyelembe, hanem azt is, hogy mi való neked IGAZÁN. Mihez értesz, mit élvezel, mi megy majd könnyen, és mi az, amit szeretni fogsz → ezért jobban is megy majd. Nem a habos-babos písz láv heppinessz itt a lényeg, hanem a sima matek: ha azt csinálod, amit szeretsz, akkor sokkal hatékonyabb, gyorsabb, ügyesebb vagy. Tizedannyi motiváció kell, kevesebb energia megy el a “jajnincskedvem” állapotokból való kimászásra és önmegerőszakolásra, így több marad az értelmes munkára.

Tanulj

Ha tanulsz, akkor sokkal egyszerűbb (olcsóbb, élvezetesebb) lesz minden. 
Ha pár átfogó ismeretet megszerzel, akkor az alább felsoroltak már nem lesznek olyan ijesztőek és távoliak.

A tanulással nem a vállalkozásba fektetsz, hanem magadba – az pedig nem veszik el.

A legtöbb dolgot hasznosítod később is, máshol is (még ha nem is veszed észre). Lehet, hogy nem leszel vállalkozó, hanem megtetszik az egyik terület, és azt kamatoztatod a munkádban, vagy akár a magánéletedben (honlapkészítés, marketing, kommunikáció, adózás, akármi).

Tervezz

Megkönnyíted az életedet, ha leülsz, és megtervezed, hogy mit fogsz csinálni, milyen termékeid / szolgáltatásaid lesznek, mit mikor kell megírni, kiszámolni, elintézni. Én pl. rajzokban gondolkodom, valaki listákban, valaki hangfelvételt csinál. Mindegy a módszer, csak legyen valami nagyjábóli terved, aminek nyoma van. Így könnyebben tudsz dönteni a kisebb-nagyobb dolgokról, mert nem csak egy lépést látsz előre. Plusz amikor elérsz egy feladathoz, nem kell annyit gondolkodnod, hanem “csak” csinálhatod. Ne egy komplett üzleti tervre gondolj első körben, hanem akár ilyenekre (ez egy pár minta az én agymenéseimből):

Ismerd a piacodat

Tudd, hogy ki a közönséged, és milyen problémájukat tudod megoldani. Milyen emberek ők, hogy élik a mindennapjaikat, milyen felületeken töltik az időt. Nem kell mindenkinek eladnod, és mindenkivel dolgoznod, elég, ha egy szűk részpiaccal foglalkozol, ahol szívesen és könnyen tudsz értéket teremteni. Legjobb, ha te is eleve része vagy ennek a közösségnek. 2 gyerekes anyaként pl. nem kell annyira felmérned a pelenkapiacot, mint mondjuk egy 17 éves srácnak, hiszen ismered minden oldalról az egész problémakört, előnyből indulsz. Ezt most hogy hirtelen azt sem tudod, hogyan kezdenéd el kitalálni / megtalálni? Ebben segít az Útkeresőből vállalkozó c. könyv, amibe itt beleolvashatsz ingyen.

Figyelj, szkennelj

Lépj be olyan facebook csoportokba, járj el olyan rendezvényekre, ahol ők vannak, és figyeld, hogy miről beszélgetnek, hogyan gondolkoznak. Ha lehetőséged van, akkor kérdezz-kérdezz-kérdezz.

Kommunikálj a leendő vevőiddel

Neked is legyen egy saját felületed, ahol eléred őket (most ebből a szempontból mindegy, hogy az egy honlap, facebook oldal, insta profil, akármi), és a szemük előtt vagy. Ha most még nincs semmi terméked, szolgáltatásod, vagy hivatalosan nem működik a vállalkozásod, akkor is. Tudasd az emberekkel, hogy létezel, és milyen témában mozogsz. Ez most lehet, hogy csak egy benyomás náluk, pl. te leszel a “könyvelő csaj, sütis nő, fotós srác, programozó csaj, napelemes brigád, elvont versíró faszi” bármi lehet, csak mutass valamit magadból és a témádból. Semmiféle engedély nem kell ahhoz, hogy te bármilyen tartalmat tölts fel bárhova, pl:

  • instafotók a sütidről / 3D modelledről / általad készített műkörömről / fonott kosaradról / kozmetikázott kutyáidról
  • bejegyzések a kedvenc technikádról, módszeredről, elméletről (vagy épp az ellenkezője, miből van eleged)
  • véleményed az épp aktuális szituról szakmai szempontból (pl a covid-helyzet vagy épp a karácsony pszichológus, edző, vagy programozó szemmel)
  • hírek az új adóváltozásokról, törvényekről, hírekről, új márkáról
  • a személyes próbálkozások, örömök, vergődések, kudarcok, homlokcsapós megvilágosodások 😀
  • és még kismillió témalehetőség…

Az is mindegy, hogy ez kép, videó, írás, rajz, vagy bármi. A lényeg, hogy lássanak, és be tudják tájolni, hogy mi a te témád / stílusod. Amikor lesz terméked / szolgáltatásod és éles vállalkozásod, ők már ismernek, nem a nulláról indulsz a szemükben. Én pl. ezt a fázist kihagytam a könyvnél, mert egyszerűen nem volt rá idő (magyarul: éveket szarakodtam az egész ügyön, aztán egyszercsak összeállt a kép, utána hónapokig zombimódban írtam, majd egyszercsak úgy felgyorsultak az események, hogy mire észbekaptam, már pakoltam le a raklapról a könyveket :D)

Építkezz

Ha nagyon muszáj, mindent elő tudsz készíteni egyedül, ingyenes megoldásokkal is. Tényleg el lehet indulni egy fb csoporttal is, vagy akár “az utcát végigjárom és bekopogok mindenhova” megoldással is, csak nem biztos, hogy megéri egy idő után (vagy egyáltalán). Vagy túl sok idő lesz, nem éri meg, vagy kiszolgáltatott leszel. Egy fb oldal pl. nem a TE tulajdonod. A facebook egyik napról a másikra megszüntetheti, vagy csak simán holnaptól nem látják az emberek a posztjaidat (volt már ilyen, nem is olyan rég, ha érdekel: facebook zéró) És teljesen jogosan, hiszen ez az ő termékük, te használod azt ingyen. Olyan feltételekkel, amit te aláírtál (bepipáltad a sok felugró ászf és egyéb ablakot olvasás nélkül), majd használtad továbbra is ingyen.

Tehát kell egy honlap előbb-utóbb, mert az a tiéd, a te tereped. Ha NULLA forintból akarod, akkor néhol lehet, hogy amatőr és önszivatás lesz, rengeteg időbe telik, vagy idegbajt kapsz közben. Pár ezer-tízezer forintból viszont már olyan dolgokra tudsz beruházni, amik ettől megmentenek, ha úgy akarod. És jelen pillanatban már nem kell semmi kódolói tudás egy honlap elkészítéséhez, van egy csomó összekattintgatós megoldás, majd egy másik bejegyzésben erre is kitérek. Ha jobban ráfekszel a tanulásra, egy teljesen automatizált honlapot is össze tudsz rakni megrendelési folyamatokkal, számlázással, mindennel. Oké, ez nem két perc, és biztos nem lesz atomprofi. De ha nincs rá kereted, akkor neked egy olyan kell, ami MŰKÖDIK, és hozza neked a pénzt / bizalmat / nevet. Majd később még fejleszted, pofozod, ha kell, vagy ha eljutsz oda (és már pénzed is van rá), teljesen rábízod másra.

Dolgozz előre

A legtöbb dolgot elő lehet készíteni.

  • Előre megírt blogbejegyzések 90%-os vázlata, amit később teszel nyilvánossá, amikor eljutsz oda, hogy kipofozod, beformázod.
  • Előre időzített facebook posztok, mert éppen olyan állapotban vagy, hogy tudsz írni.
  • Még nincs kész a terméked, de épp van egy üresjáratod? Építsd fel a megrendelési folyamatot “termék1” termékre “xxxxx Ft” árra. Majd kicseréled, de a lényeg meglesz, nem kell már gondolkoznod, hanem mehet az egész.
  • Ugyanennek a terméknek lesz egy oldala is, azt is előkészítheted.
  • Pl. az indulás után lesz valami együttműködésed, addig előkészíted az anyagokat, ami ehhez kell.

Nagyon sokféle feladatot lehet előre letudni (vagy előkészíteni) vállalkozás nélkül. Ezt az előre dolgozást is meg lehet oldani ingyen, de ha van rá keret, akkor van egy-két dolog, amin nem érdemes spórolni.

Vállalkozók között legyél

Itt jól jön az, ha vállalkozók között mozogsz (vagy indulást tervezők közt, akik nemrég már kinyomozták, ami neked még kérdés).

Tőlük tudsz kérdezni, ha elakadsz. Vagy épp szembetalálkozhatsz egy-két információval, ami később nagyon jól jön neked. Pl láttál egy beszélgetést az adózási formákról és 2 hónap múlva, amikor erről kell döntened, már képben vagy, és nem a nulláról kezded a kutatást.

Egy tanfolyan és könyv sem tud annyi életszerű példát hozni, mint ha vállalkozók között vagy. Olyan bevált megoldásokat, módszereket, ötleteket, szakértőket, kivitelezőket, szoftvereket találhatsz, amik ár-érték arányban sokkal jobbak (vagy épp ingyenesek) és mégsem szivatod le magad velük. Csatlakozz vállalkozói facebook csoportokba. Nem fognak kinézni onnan, mert nem még vállalkozó, sőt! Az ilyen helyeken szeretik, ha valaki előre gondolkodik. Sok vállalkozói csoport tele van olyanokkal, akik még csak tervezik a vállalkozást, és terepfelmérést végeznek. Az pedig egy pluszpont, hogy mire elindul a vállalkozásod, már része is vagy a közösségnek, és elkezdesz úgy gondolkozni, mint egy vállalkozó.

Az Útkeresőből vállalkozó facebook csoport is ilyen, most a könyvhöz ajándék klubtagság jár.