„Katásnak nem kell könyvelő…”
Ez a mondat egy átlagkönyvelőnek egy instant idegösszeroppanás. Persze mindenhol ezt hallod, mert ez milyen fantasztikus, és adóparadicsom vagyunk, és ez mekkora lehetőség, stb. Na meg a facebook csoportokban egymásközti „vállalkozói tanácsadás”… K. Béla karosszérialakatos elmondja T. Anita coachnak és B. Anna webshoptulajdonosnak a tutit, bár kb semmi közük nincs egymáshoz adózásilag, de ezt legalább egyikük se tudja. A könyvelő, vagy hozzáértő meg tépi a haját 🙂
Sokszor vitázik a két tábor:
– nem fogok fizetni havi 10 számláért, inkább megcsinálom én, különben is katásnak nem kell a könyvelő…
– könyvelő nélkül levegőt nem veszek, fogalmam nincs, mit csinál, az ő dolga, én fizetek.
Mindkét véglet veszélyes, úgy tűnik, hogy az egyiknél a hivatalos szerveknek, a másiknál pedig a könyvelőnek vagy kiszolgáltatva. Ha jobban belegondolsz, akkor mindkét esetben a „nemtudásnak”. Pedig ezt könnyű elkerülni minimális odafigyeléssel, és nem csak a végletek léteznek.
Van is könyvelőd, meg nincs is?
Van ilyen, nálam is ez van például.
Nincs könyvelőm, aki havonta végzi a könyvelést, azt saját magam csinálom. Pedig utálok adminisztrálni, de az én vállalkozási formámmal és működési módommal olyan kevés az adminisztráció, hogy azt még én is bírom idegekkel. Ebben sokat segít, hogy szanaszét van automatizálva minden lépés 🙂
Képben vagyok. Ettől függetlenül nem vakrepülésben nyomkodom a gombokat, hanem elvégeztem több könyvelési témájú tréninget, akár ingyenest, akár fizetőset. NE a 300e forintos 2éves OKJ-ra gondolj, vagy a mérlegképes könyvelő diplomára, hanem 5-30.000 körüli átfogó gyorstalpalókra. Ettől még NEM leszek könyvelő, de arra elég, hogy tudjam, mi zajlik körülöttem, mit tudok én is megcsinálni, és mikor kell a külső segítség.
Van könyvelőm akkor, amikor kell. Ha bármilyen „eset” van, közeleg egy új bevallás, amit még nem csináltam, vagy egy bevételhatár, változás, akármi, akkor konzultálok egy könyvelővel. Mivel felkészülten megyek oda, ezért ez sokkal hatékonyabb, 1 óra alatt szinte mindig át lehet beszélni, van, amikor nem is tart addig. Több éve vállalkozó vagyok, eddig azt hiszem három konzultációm volt.
Nem is egy könyvelőm van. Automata számlázó szoftvert használunk, ami minden bevételt, számlát, fizetést nyilvántart és intéz, a bevallásokat pedig előkészíti, és figyelmeztet a határidőkre, fizetendőkre. Ennek része egy zárt facebok csoport, ahol minden kérdést feltehetek és egy-van több könyvelési / adózási szakértő megválaszolja (nem pedig random facebook kommentelő).
A fenti megoldások nem kerülnek többe ÉVI tizenpárezer forintba, egy könyvelői konzultáció pedig általában 10-20e Ft között van.
LEHET, hogy nem kell?
Egyetlen esetben TALÁN még ennyit sem kell költened. Ha Te a lehető legegyszerűbb eset vagy, és NAGYON képben vagy az alábbi dolgokkal. Ha bármelyik szón, vázlatponton elakadsz, és nem tudod tutibiztosra, miről van szó, akkor irány egy könyvelő (minimum egy konzultációra), mert az, hogy nem tudsz róla, nem jelenti, hogy nem is érint.
Mi az egyszerű eset?
- kevés, vagy automata számlázásod van.
- tuti, hogy ÁFA-mentes vagy, külföldi ügyletek nélkül (se ki-se be), nem hirdetsz, nem vásárolsz szoftvereket, sablonokat, SEMMIT külfödről, és nem is adsz el
- meg sem közelíted a KATA, ÁFA, 1 millió, 3 milliós határokat az évben
- csak szolgáltatsz, véges kapacitással, nincs offline vagy online terméked, előfizetésed, amivel egy jó kampány miatt elszállhat a bevételed
- semmi extra jogviszonyod / élethelyzeted nincs (mindenféle támogatás, pályázat, gyerekkel kapcsolatos akármi, nyugdíj, táppénz, főállás, mellékállás, más jövedelem)
- tudod, hogy a fentiek egész évben igazak lesznek és nem tervezel egyéb változásokat
Mi az, hogy képben vagy:
- tisztában vagy a számlázással, adózással, az extra esetekkel, kivételekkel, banszámlákkal, bevallásokkal, szoftverekkel, ügyintézési helyekkel
- tudod mit kell, és mit NEM kell fizetned és bevallanod, kata, ipa, áfa, szja, hogyisvanez
- tudod, hogy érinti a TB-det, a munkaviszonyodat, a nyugdíjadat, gyerekes ellátásokat, jogviszonyokat, pályázatokat, és egyebeket
- tudod, mit kell csinálnod, hogy befolyásolja a keretedet, bevallásodat, ha a számla egyik évben lett kiállítva, de a banszámládra egy másik évben érkezik meg az összeg.
- Tényleg tudod. Nem csak azt hiszed, hogy tudod.
Bonyodalmak (szinte biztos, hogy kell könyvelő)
Vásárlás külföldről
Akkor is ha nem tudsz róla, vagy nem is gondolnád.
Facebook hirdetés, sablon / szoftver / egyéb vásárlása
Ha bejelölted, hogy cégként vásárolsz, lehet, hogy nem számolták fel az áfát, és azt neked kell bevallanod-megfizetned.
Külföldre számlázás
Ha bármit értékesítesz úgy, hogy van esély külföldi vásárlóra.
KÉZI számlázás…
Ide mondjuk nem könyvelőt hívnék, hanem ördögűzőt (meg hozzon valaki xanaxot, repülősót, valeriánát). De majd úgyis rájössz Te is, mert sok számla esetén vagy a munkamennyiségtől, vagy a könyvelői díjtól fogsz sikítva automata számlázásba menekülni.
Keretek közelítése vagy várható „kimerülése”
Egy partnernél egy évben több, mint 1 millió
Ezt csak lejelenteni kell, de hogyan? Itt képbejön a bújtatott munkaviszony, arról mit tudsz?
Egy partnernél egy évben több, mint 3 millió
Felette 40% plusz adó, de itt is annyi részlet van, hogy ez könyvelős.
Kata keret
ÁFA keret
Ez nem mindig ugyanaz! Ha nem tudod, mitől lehet ez különböző (hiszen mindkettő 12 millió), akkor irány a könyvelő. Ha most azt gondolod: „haha persze, örülnék, ha a töredékét ki tudnám számlázni… ez nem érint.” Hidd el, előfordulhat, hogy mégis, ráadásul a kiszámlázott összegnek csak egy része a hasznod, így a bevételed hiába szép, ha a hasznod nem.
—Csak egy pár példa, speckó eset, amivel el lehet szállni bevétel-ügyileg és egyébként is változásokkal járnak—
Előfizetéses rendszert üzemeltetsz
„Túl jól” sikerül, ezért elszállnak a bevételeid, cégformát kéne váltanod. Minden partnereddel (pl bankkártyás fizetés, számlázás, stb) és a vevőiddel / ügyfeleiddel is az aktuális cégedre van szerződésed.
Új tevékenység
- „hivatalos” tevékenységi kör változás: eddig csak honlapkészítést vállaltál, most meg grafikát és virágkötészetet is.
- üzemmódváltás: eddig csak óradíjas szolgáltatást nyújtottál (mint pl. nálunk a marketing kivitelezés), ami véges, egy nap nem tudsz 25 órát dolgozni. De később lesz egy terméked, ahol sokkal többet kiszámlázol, de a kivitelezéssel ellentétben nem a tiéd a bevétel nagy része, hanem elmegy az alapanyagra, logisztikára, egyebekre. Nálam például ilyen a könyv.
- Vagy veszel egy gépet, amivel sokkal hatékonyabb vagy, majd rájössz, hogy „hupsz ezt nem lehet elszámolni.”
- Vagy eddig egyedül kiviteleztél, most meg kiszervezel, akár egy-két partnernek, akár ügynökséged lesz. Mindent te számlázol, de a bevételt szét kell osztanod, megint változik az arány.
És még rengeteg ilyen eset van, szóval ezért is javasolt a könyvelő. Nem csak azért, hogy megelőzd a hibákat (ezt lehet, hogy megoldod egyedül is), de láss új lehetőségeket is, és ne akadályozzon a nemtudás.
Élethelyzet, változás, váltás
Bármi extra. Nyugdíj, gyerek, gyes, gyed, táppénz, szüneteltetés, munkaviszony változás. Lesz főállásod, vagy épp megszűnik, kevesebb, vagy több órában dolgozol a munkahelyeden. 50-es katából 75-ösbe akarsz váltani. Külföldre költözöl, vagy csak simán változik a székhelyed. Lesz egy új végzettséged. Akármi.
Pályázatok
Ha részt vettél egy pályázatban, az onnan jövő pénz beleszámít-e a KATA-keretedbe, vagy nem? Mit vállalsz a pályázattal?
Bevallások
Ha nem vagy 1000% biztos benne, hogy jól csinálod, és tuti tudsz minden határidőt, akkor is előfordulhat, hogy kimarad valami.
Pl. nagyot tud kavarni egy olyan számla amit mondjuk 2019. december végén állítottál ki, de 2020. január elején jött meg, mert az még 2021-ben is érinteni fog és még a ’21-es bevallásodban is külön figyelmet kap (külön figyelem = egy rakás adminisztráció, újrakalkulálás, nem jön ki a matek, de aztán leesik, de végül még mindig parázni fogsz a bevallás után hónapokig, hogy ugye jól vallottad-e be…)
Ha csak a Kata előnyeit ismered
Tudd, hogy mik a hátrányai, velejárói, tényezői, számai. Szolgálati idő, táppénz, ellátási alap, hogy is van ez? Ha nem tudod: könyvelő.
Most indulsz vagy tervezel
Mindenképp menj el legalább egy konzultációra még az indulás ELŐTT! Én úgy mentem, hogy a webes ügysegéden előkészítettem a vállalkozásindítási űrlapot, de nem adtam be. Utánanéztem, kitöltöttem, ahogy magamtól tudtam. Aztán együtt átnéztük egy könyvelővel és végig beszéltük a nemtudommennyidenagyonsok kérdést, és megbeszéltük az indulás dátumát, mielőtt beadtam.
Még jóval ezelőtt is van dolgod
Ha még csak most tervezel indulni, vagy váltani, akkor mindenképp ajánlom neked az Útkeresőből vállalkozó c. könyvet! Olyan dolgokról lesz benne szó, amit jóval a könyvelési témák ELŐTT kell átgondolnod, és sokkal könnyebb lesz minden következő lépésed. Olvass bele az első 51 oldalba ingyen 🙂