Ahogy már megállapítottuk, a szakmádban specialistának kell lenni, de a bizniszben pont az ellenkezője működik. Ha még nem olvastad, akkor előbb olvasd el ezt (katt, új lapon nyílik)!

Mivel foglalkozzak én, és mivel ne? Mivel kezdjek?

Egy vállalkozásban sokféle teendő van (ezek nagy részét már jóval azelőtt meg tudod csinálni – és meg is KELL – mielőtt kiváltod a vállalkozóit). Célcsoport meghatározása, hírlevelek írása, honlapkészítés, hirdetés, üzleti terv, adózási forma kiválasztása és még rengeteg minden. Szándékosan nem sorrendben írtam, mert nem biztos, hogy van megfelelő sorrend, vagy esetleg vannak olyanok, amit párhuzamosan kell csinálnod.

Elképzelés:
Az ideális helyzet úgy néz ki, hogy Te csak azt csinálod, amihez értesz, és szeretsz is, és maximum irányítgatod a cégedet, de minden mást valaki olyan csinál, aki ért hozzá. A honlapodat egy fejlesztő, a google / fb hirdetéseidet PPC szakember csinálja, a google  helyezéseidért egy SEO-s felelős, a hírleveledet, salesoldaladat szövegíró írja és a többi.

A valóság ezzel szemben a következő:
Amikor elkezdesz vállalkozni, rendelkezel egy bizonyos mennyiségű erőforrással (legyen az idő, pénz, bármi), és ebből kell gazdálkodnod. Egyszerűen nem fogsz tudni mindenre szakembert megfizetni. Ha kiszámolod, mennyibe kerülne, ha csak egy-két területet kiszervezel, akkor rájössz, hogy nem maradna semmi pénzed. Tehát kénytelen vagy a lehető legtöbb mindent Te intézni.

De hogyan állapítod meg, hogy mi az, amit meg tudsz csinálni (jól), és mi az, amit ha megfeszülsz sem lesz meg?

Ekkor ránézésre két opciód van: amihez nem értesz, azt vagy megtanulod, vagy fizetsz valakinek, hogy csinálja meg.

Hogy ez miért csak első ránézésre 2 opció?

Mindenhez értened kell egy kicsit, mert a feladatokat sem megcsinálni, sem kiszervezni nem tudod rendesen, ha nem értesz legalább alapszinten a területhez.

Tehát mindegy, hogy Te fogod végezni, vagy másnak akarod kiadni, mindenképp meg kell tanulnod az alapokat minden területen, különben

  • nem fogod érteni az összefüggést 2 terület között (pl. jobb a seo -> kevesebbet kell hirdetni)
  • nem fogod tudni, mik a szempontok egy szakember/alkalmazott kiválasztásánál (kénytelen leszel csak ár alapján választani, vagy hogy mennyire szimpatikus a feje, de mindkettő zsákbamacska)
  • nem tudod felmérni, hogy mennyit ér a munkája, mennyi a reális ár (ilyenkor csúszol bele a gyanúsan olcsó, vagy pofátlanul drága ajánlatokba)
  • nem tudod neki rendesen elmondani, hogy mik az elvárásaid, és lehet, hogy nem azt kapod, amit akartál (pl. grafikusnál: a „világoskék” az elég sok mindent jelenthet, de egy színkód már elég egyértelmű)
  • nem tudod ellenőrizni, hogy mennyire jól végzi a munkáját (nincs viszonyítási alapod, vagy támpontod – pl. „a 10% konverzió jónak számít?”)

Tehát minden területről össze kell gyűjtened annyi információt, amivel Te már képben vagy annyira, hogy

  • valahogy megcsináld magadnak, vagy
  • másnak kiadd a feladatot

A leggyengébb láncszem

A vállalkozásod egy összetett rendszer, aminek mindig vannak erősebb és gyengébb pontjai. A leggyengébb pont a te vállalkozásod szűk keresztmetszete, ezt kell felhoznod először olyan szintre, hogy már ne gyengítsen. A többit hiába fejleszted, összességében nem érsz el nagyobb eredményt, mert mindig ott lesz az az akadály. Egy lánc is mindig a leggyengébb láncsszemtől függ.

A számok

Ha már egy működő vállalkozása van valakinek, ott a számokból, vagy a mindennapi tapasztalatokból már látszik, hogy hol vannak a gyenge pontok.

Például: sok a látogató, de a várthoz képest kevesebben iratkoznak fel hírlevélre, vagy töltenek le egy ingyenes anyagot, akkor ott van egy gyenge pontod. Vagy a legtöbb ügyfélszolgálati kérdés a szállítással kapcsolatban van, pedig szerinted Te leírtad a menetét. Gyenge pont.

A tudásod

Amikor még csak most indulsz, még nincsenek tapasztalataid, számaid. Ekkor a szűk keresztmetszet, a gyenge pont mindig Te és a tudásod, vagyis annak hiánya lesz. Hiába olvastál 10 könyvet a SEO-ról, és végeztél el 3 tanfolyamot, lehetNÉL nagyon profi benne… de a honlapod még sehol, ezért nincs mit SEO-zni.

Inkább tudj mindenről 10 dolgot, mint egyről 100-at, a többiről meg semmit. Ez olyan, mint egy olyan vizsga, ahol csak az a lényeg, hogy átmenj. Ha van 20 tételed, inkább mindegyikből tanulsz egy kicsit, mert nem tudod, melyikre lesz szükség. De egyet nagyon jól megtanulni, a többivel nem foglalkozni nem túl kifizetődő, kivéve ha nagyon nagy mákod van. 🙂

Ugyanígy lehet szerencséd, és véletlenül megtalálhatod az ideális szakembert valamelyik feladatra… de ennek az esélye jóval kisebb, mind a 20 tételből azt az egyet húzni.

És honnan tudod megállapítani, hogy tudod az alapokat?

  • Ha elolvasol egy részletes anyagot és nagyjából érted akkor is, ha vannak benne szakszavak.
  • Az alap kérdésekre tudsz válaszolni.
  • Ha csatlakozol egy témával foglalkozó fb csoportba, és végignézed a beszélgetéseket, nem érzed magad hülyének.
  • Tudsz kérdezni egy hozzáértőtől.
  • Ha tudsz Google-zni. 🙂

Pl. amikor elkezdtem programozni tanulni (természetesen netről összevadászva az ingyenes infót), a legtöbbször az volt a gond, hogy egyszerűen nem tudtam, hogy hívják azokat a dolgokat, amire rá akarok keresni. Olyan kérdéseket írhattam be (már nem emlékszem, de biztosan, mivel nem tudtam volna mást…), amit most gyakorikerdesek screenshotokkal mutogatnának, mint hülye kérdést. 😀

Van egy programozó ismerősöm, akitől néha kérdezek ezt-azt. Azóta összeszedtem annyi infót, hogy

  • amit 5 éve félórás-órás beszélgetéssel tudtam elmagyarázni, majd aztán le kellett írni 20 sorban,
  • 1 éve le tudtam írni 3 sorban a kérdést
  • most meg egy kódrészletet tudok elküldeni, hogy „szerinted ez így jó?”, vagy „EZ miért nem működik?”

Válasz is hamarabb kapok és idegbajt se kap tőlem.

Minden témában vannak azok az alapkövek, amikkel ha tisztában vagy, már el tudsz indulni úgy, hogy működjön a dolog és ne csinálj túl nagy hülyeséget.

Jobb, ha előbb pontosan tudod, hogy miért, mit, kinek szeretnéd csinálni. A tevékenységedtől és működési formádtól függően más és más dolgok lesznek az alapköveid. Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv segít neked, hogy megtaláld az IGAZÁN Neked való tevékenységedet (itt beleolvashatsz). Ha egyértelmű az utad, akkor egy csomó felesleges kört, kerülőt levághatsz magadnak.

És mi van Veled?

Ha akarod, ha nem, vannak beépített erősségeid, gyengeségeid, működéseid. A vállalkozásod pedig olyan lesz, amilyen Te vagy. Ez másképp működik, mint a tudás,

itt nem a lyukakat kell befoltozni, és a gyengeségedet javítani, hanem az erősségeidet hasznosítani, a gyengeségeidat pedig kerülni/kiiktatni.

Ezt a vállalkozásban könnyebben megteheted, hiszen te döntöd el, mit csinálsz, és mit nem.

Nem szeretsz emberek között dolgozni, nem tudsz velük bánni? Akkor ez van. Koncentrálj arra, amiben jó vagy, (pl te vagy a hatékonyság mestere, vagy minden hibát észreveszel, vagy nagyon gyorsan tanulsz), és foglalkozz azzal. Egyedül, nem emberek között. Ha elkezded kényszeríteni magad, hogy emberek közé menj, azzal energiát veszel el attól, amiben jó vagy.

Így egyértelműnek tűnik, nem? 🙂 Így nulladik lépésként saját magadat kell kielemezned, hogy tudd, miben vagy extrajó, akkor is ha most fogalmad nincs róla, ebben segít a könyv.

“A könyv segített megtalálni az erősségeimet és azt, hogy ezeket hogyan hasznosíthatom. Pedig előtte azt se tudtam, hogy vannak erősségeim. :)”
Grebenár Kamilló