A legtöbben ott követik el az első hibát, hogy mindenféle tudás és tapasztalat nélkül, első vállalkozásként egy „szokásos”, kézzelfogható, sablon vállalkozást akarnak indítani.

Miért? Egész egyszerűen a legtöbben ezeket ismerik.

Egy bolt, szolárium, bármilyen franchise, fodrászat, használtcikk kereskedés és társai. Ami közös bennük: ezek mindenki számára elképzelhető, felfogható tevékenységek.

Mi ezzel a baj? 

A másik közös bennük az, hogy

  • vagy nagyon sok tőke
  • vagy nagyon sok vállalkozói / marketing tudás
  • vagy nagyon speciális ismeretek kellenek hozzá, amihez mondjuk éveket kell eltölteni abban a szakmában dolgozva

…vagy mindhárom kell hozzájuk. A legtöbben, akik vállalkozni szeretnének, egyedül a harmadikkal szoktak rendelkezni, csak valahogy sosem azon a területen akarnak elindulni, amivel eddig foglalkoztak. 😀

Pedig ezen kívül még rengeteg opciód van. Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv pont ebben segít: felmérni a lehetőségeidet és kiválasztani a leginkább hozzád illőt. Kattints ide és olvass bele ingyen 🙂

Mi a másik baj?

Bárhol felmerül a vállalkozás téma, mindig megjelenik a leghangosabb réteg, aki elmondja, hogy természetesen ehhez milliók kellenek minimum. És veszélyes, de hát „be kell vállalni a kockázatot…”

Nem, nem kell bevállalni a kockázatot. Legalábbis feleslegesen nem.

Sokan annyiszor hallgatják a „túl kicsiben gondolkodsz” dolgot, hogy egyszer csak elkezdenek túl nagyban gondolkodni…

Így futnak bele abba a hibába, hogy azt hiszik, hogy kell egy „minden vagy semmit” pillanat, meg hogy „kockázat nélkül nincs nyereség” satöbbi.

Ezzel a hozzáállással könnyen röpködnek a megtakarítások, rosszabb esetben hitelek és kölcsönök…

Aztán meg ül és néz, hogy „akkor most mit is kell csinálni?” Nem tudja, honnan lesz vevő, és hogy kell az egészet működtetni, de idő már ketyeg felette, hiszen elindítottta a vállalkozást. Ebben az állapotban nem csak tanulni is nehéz (amit muszáj lesz), de idegbaj és hibák nélkül dolgozni is.

Akkor mi a megoldás?

Egyszerre akkora lépést tegyél, és annyit áldozz rá, amennyit nem fájna annyira elbukni, nem tenné tönkre az életed, legfeljebb elkönyveled tanulópénznek.

Ne indulj se túl nagyban, se túl hamar

Az „indulás” ebben az esetben a konkrét cégalapítást (és első kör nagyobb beruházást jelenti).

Ne túl nagyban:
Indulj akkora összeggel, amennyit ha nem is könnyű összeszedni, de nem fáj kigazdálkodni (vagy visszafizetni). Nem, nem csak pénzből lehet pénzt csinálni. Lehet tudásból, szakértelemből, kézügyességből stb. TÉNYLEG el lehet indítani dolgokat 0 Ft-ból (csak legtöbbször nem érdemes, és önszivatás).

Van olyan, amin nem érdemes megspórolni az 5-10-20 ezer forintokat, de meg lehet oldani, ha nagyon muszáj.

A lényeg, hogy csak akkor spórolj a fontos dolgokon, ha tényleg NINCS, és ne azért mert sajnálod rá a pénzt.

Ezek az összegek megtérülnek, hidd el. Pl. a saját honlapod. Akkor is, ha azt gondolod, hogy még nem kell. Inkább már az elején legyen meg, mert lesz időd gyakorolni, tanulni. (Csak facebook-on is fel lehet húzni egy közösséget, de a külső felületekkel mindig vigyázz, mert ott elég egy szabályváltozás és máris nincs semmid). Mindig legyen egy hely, ami a tiéd, és Te döntesz mindenről. Ha az a leggagyibb blog, akkor is a tiéd.

Ne túl hamar:
A „túl nagyban” nem feltétlenül pénzt jelent, a legtöbb gond abból adódik, hogy nincs elég tudásod ahhoz, hogy felmérd a kockázatot, a lehetőséget, és megtaláld a legjobb megoldást. Ha fogalmad nincs, hogy a fentiekkel mit kezdj, akkor pedig TANULJ, és el ne indítsd az egészet, amíg nagyjából képben nem vagy! A céget / vállalkozást pedig csak akkor alapítsd meg hivatalosan, amikor már minden ki van találva, egy „házi” üzleti tervet össze tudsz állítani a rövid / közép és hosszútávú terveiddel, és nagyjából tudod, hogy hogy fog kinézni egy napod, mivel kell foglalkoznod. Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv segít ezekben a nulladik lépésekben.

Mi a megoldás?

Gondolj bele, hogy mivel akarsz foglalkozni. Azt miért is akarod? Vannak benne azok a részek, amiket szeretsz és értesz hozzá. Azt hogy lehet „kisebb” léptékben megvalósítani? Pl. először nem nyitsz ki egy komplett fitnesstermet, hanem elmész házhoz járó személyi edzőnek. Vagy nem nyitsz egy éttermet, hanem elindítasz egy gasztroblogot. Ezzel eléred, hogy legyen „neved”, felépíted a márkádat és a vállalkozásodat, aztán majd ha még mindig akarod, és van is rá igény, „feljebb váltasz”. Vagy épp maradsz, ahol vagy, mert rájössz, hogy ez így Neked teljesen jó.

Az Útkeresőből vállalkozó c. könyv segít Neked, hogy megtaláld a Neked való tevékenységet, ahol könnyen tudsz jól teljesíteni, és élvezed a hétköznapokat is. Olvass bele ingyen 🙂