Semmiképp nem azzal, hogy kiváltod a vállalkozóit!

A vállalkozás indításának utolsó lépése a vállalkozás indítása. Hülyén hangzik, de így van 🙂

Rengeteg teendőd van előtte, amit meg tudsz és meg is kell csinálnod, ha nem akarsz mínuszból indulni.

Az alábbiakban mindig úgy írok, mintha Te csinálnál mindent, de gondolatban mindig tedd hozzá, hogy “vagy keress valakit, aki ért hozzá, segít benne”…

Mérd fel magad

Először is mérd fel a tudásodat és a képességeidet. Mihez értesz, mihez nem? Mit szeretsz csinálni?

Győződj meg róla, hogy ez az ötlet, és az ebből kialakuló vállalkozás biztos, hogy neked is megfelel-e!

Milyen vállalkozás való Neked? Ebben segít Neked az Útkeresőből vállalkozó könyv, amibe ide kattintva bele is olvashatsz ingyen 🙂

Mérd fel az igényt

Ha olyan korszakalkotó ötleted támadt, hogy sehol máshol nem találsz ilyet, akkor óvatosságra intenélek. 🙂

Ugyan van egy minimális esély, hogy valami olyan jutott eszedbe, ami még soha senki másnak, de ez ritka.

Amire viszont nagyobb az esély, hogy másnak is eszébe jutott már, csak:

  • kiderült, hogy nem olyan olcsó / egyszerű kivitelezni
  • nincs rá szüksége a piacnak
  • szüksége lenne rá, de igény nincs rá, nem akarják
  • vannak sokkal jobb alternatívák ugyanarra a termékre / szolgáltatásra / problémára / megoldásra
  • nem életszerű a termék / szolgáltatás használata
  • még nincs itt az ideje, stb

Tudd, hogy hol a helyed! 🙂

Ezen a piacon Te hol szerepelsz, melyik szűk rétegnek leszel ideális megoldás a többihez képest?

Mik az alternatívák a termékekre, szolgáltatásodra?

Ne csak az egyértelműre gondolj, egy szálláshelynek pl. nem csak egy másik szállás, és nem csak a szállodák a versenytársai.

Egy egynapos szabadnapos programnak lehet egy csomó alternatívája, amit válaszhatnak: éjszakai barlangászat, kempingezés, csillagnézés a szabad ég alatt, akár egy grillezés az udvarban, vagy kocsmatúra 😀

Extrém példa: egy esküvő után a kocsival érkező vendégeknék a szálláshely “konkurenciája” akár a sofőrszolgálat is lehet.

Ezekhez képest hogyan, hol és kinek sokkal jobb megoldás a Te módszered, mint bármelyik másik?

Mitől leszel megkölönböztethető és megjegyezhető?

Mit fogsz jobban, okosabban, vagy máshogy csinálni?

Honnan tudod, hogy miben vagy már most versenyelőnyben?

Ehhez szintén megvannak már a beépített erősségeid, amiven verhetetlen vagy. A könyv segít, hogy ezeket megtaláld és hasznosítsd, olvass bele ingyen 🙂 

Tervezz!

Először nagy vonalakban. Ez nem egy szentírás, csak egy térkép, iránymutatás neked.

Milyen terveid vannak, ezeket mikor akarod elérni?

Ehhez milyen munkafolyamatok tartoznak, és ez mennyi időt, pénzt, egyéb erőforrást igényel.

Számolj

Pénzügyi tervhez a nulladik lépés az, hogy tudd, mi a megfelelő profitszint, ami a saját személyes céljaidnak megfelel. Magyarul mennyit akarsz ebből keresni, hogy jól megélj belőle.

PROFIT, nem bevétel. Ehhez tudnod kell, hogy mennyi kiadásod lesz.

Már az is jó, ha tudod, hogy mennyi pénz kell az induláshoz, mennyi a fenntartáshoz és mennyi a fejlődéshez. pl. Mikor érsz el oda, hogy fel kelljen venned valakit, ki kelljen bérelned egy helyet, vagy el kell kezdened előfizetni valamire, pl. egy szoftverre. Fontos! Ezek nem biztos, hogy olyan hamar szükségesek, mint ahogy azt most gondolod, sokkal jobban jársz, ha lépésről lépésre indítod el a vállalkozásodat!

Tanulj!

Amit most nem tudsz, honnan fogod megtanulni? Lesznek olyan számok, munkafolyamatok, amit nem tudsz felmérni, amíg képbe nem kerülsz a területtel. Mit kell megtanulnod egy vállalkozás indításához?

Kezdd el a háttérmunkát!

Miért dolgozz előre?

Sokszor mondják, hogy egy vállalkozás az elején “természetesen” mínuszból indul. Ennek azonban nem kéne ilyen természetesnek lenni.

Miért alakult ez így? 

Sokan egy hirtelen ötlettől vezérelve elhatározzák magukat (rosszabb esetben otthagyják a munkájukat is), kiváltják a vállalkozóit / megalapítják a céget.

Majd ott állnak, és fogalmuk nincs, hogy mit kell csinálni, honnan is lesznek vevők, és egyébként is, mostmivan?

Upsz, magától nem jön a vevő, nem jön a bevétel!

Hallottak már róla, hogy

  • kéne holnap,
  • meg ott a facebook, insta,
  • meg céges e-mail is kéne,
  • meg hírlevéllista, vagy bármilyen adatbázis se ártana.
  • blog is kéne, de miről írjak,
  • az ajánlásokból kéne élni, de ahhoz kéne az első vevő, aki egyáltalán tovább ajánlhat,
  • hogyan szerzek referenciát? És még kismillió dolog.

Kifele meg már folyik a pénz…

A vállalkozás költségei (adók és egyebek), esetleg egy iroda/raktár bérleti díja, még rosszabb estetben valaki(k) bérköltsége pedig már ketyeg a fejük felett.

Ekkor rájönnek, hogy nem értenek a vevőszerzéshez és úgy általában a vállalkozás üzemeltetéséhez.

Ilyen nyomás mellett viszont luxusnak tűnik tanulással húzni az időt, így nem fogja tudni maga megcsinálni, tehát hirtelen ki kell szervezni a feladatokat. Mivel nem ért hozzá, azt sem tudja, hogy kinek mit, vagy ha igen, akkor nem tudja eldönteni, hogy ki a jó szakember, és ki az, aki csak jól tud ígérni.

Szóval még több pénz folyik kifelé tervezetlenül, összevissza kapkodva. Hát még ha kifog valaki egy “jó” hirdetés “szakértőt”, aki közli, hogy itt az ideje megtolni a hirdetéseket, de azonnal.

Mi a megoldás erre?

Képbe kell kerülnöd, nincs mese. Bármibe is kezdesz, lesznek olyan dolgok, amiket mindenképp meg kell csinálnod, jobban jársz, ha ezt mielőbb elintézed.

Ehhez nagy valószínűséggel tanulnod kell, még akkor is, ha nem Te fogod csinálni.

Amit a fentieken kívül fel tudsz építeni, mielőtt bármilyen tevékenységet elkezdenél:

  • legyen egy honlapod
  • kezdj el megnyilvánulni a témádban, legjobb, ha a saját arcoddal
  • kezdj el közösséget építeni (fb oldal, csoport, insta, ez már egy másik kérdés)
  • kezdj egy adatbázist építeni (e-mailcímeket, holnap látogatókat gyűjteni)

Ez így hirtelen soknak tűnhet, ha sosem foglalkoztál ezzel.

És igazad is van 🙂 Mindegyik egy-egy külön szakma, amit több tízezer-százezer Ft (vagy több ezer óra google, youtube nyomozás) megtanulni, majd évekig kell gyakorolni.

De ha Neked nem az a célod, hogy honlapkészítő, fb szakértő és egyéb legyél, akkor elég az alapokkal tisztában lenned. Így tudod, hogy kitől milyen segítséget várhatsz, és nagyjából mennyibe kerül ez. Lehet, hogy közben rákapsz, és megcsinálod magadnak, nem lenne egyedi eset 🙂

Hol lehet ezeket a dolgokat megtanulni?

Rengeteg helyen találsz ilyen tanfolyamokat, ár és minőség széles skálán mozog 🙂 Az önálló netes tanulásban az a nehézség, hogy nem tudod, melyiket mikor, milyen sorrendben tanuljad, és nincs kitől kérdezned.

Többszázezer Ft és rengeteg idő ide-oda szórása helyett előbb állj meg és gondold át, hogy mi a legfontosabb.

Vállalkozás, pénzügyek, online marketing, honlapkészítés, képszerkesztés, szövegírás, értékesítés, üzleti tervezés és stratégia…ezek csak később jönnek, van egy fontosabb dolgod, ami ezeket majd mind megkönnyíti.

Nyugi, nem mindent kell egyszerre csinálnod, és sokmindent ki is hagyhatsz, ha pontosan tudod, hogy mit, kinek és hogyan csinálsz. Ezeken a “mit, kinek és hogyan” fázisokon vezet végig a könyv, itt olvashatsz bele ingyen.